Injector tunen

 

Nadat er een Big Bore Kit gemonteerd is op een GY6 injectiescooter, moet de ECU ook weten wat voor nieuwe injector erin gemonteerd zit. Anders kloppen de berekeningen niet meer en loopt de scooter niet goed. Hiervoor heb je HUD ECU Hacker nodig en een Delphi MT05/MT05.2 ECU nodig. Check de knop hieronder meer over HUD ECU Hacker:

Afbeelding 1 Delphi MT05/MT05.2 ECU is te tunen.

Afbeelding 2 Rongmao MT05 ECU is niet te tunen.

Welke ECU heb ik in mijn scooter zitten?

 

Meestal heeft La Souris en Senzo een Rongmao ECU en AGM en BTC een Delphi ECU. Check de knop hieronder meer:

Ik heb een Rongmao ECU. Wat nu?

Helaas kan deze ECU tot nu toe nog niet getuned worden. Hopelijk in de toekomst wel. Er is echter één oplossing. Namelijk een Delphi MT05/MT05.2 ECU kopen op het internet en deze in jouw scooter monteren. Zijn meestal te vinden op Marktplaats tweedehands/schadescooters of op Aliexpress nieuw. Maar daar bestaat de kans dat je een fake Delphi ECU koopt. Zelf heb ik voor mijn scooters de Delphi ECU's tweedehands gekocht en in principe werken ze gewoon zoals het hoort. Een ECU kan niet zo gauw kapot tenzij er aan de kant van de ECU schade is geweest of waterschade. Dan functioneert de ECU niet meer goed of helemaal niet meer.

 

Waarom kan je geen nieuwe Delphi MT05/MT05.2 kopen?

Misschien vind je ze nog wel nieuw maar ik betwijfel of ze wel werkelijk nieuw zijn. De Delphi MT05/MT05.2 worden niet meer gemaakt. Deze is vervangen door de Delphi MT05.3 ECU. Helaas is deze nog niet te tunen. Misschien binnenkort wel.

 

Ik heb nu een Delphi MT05/MT05.2 ECU gekocht of zat al in mijn scooter gemonteerd. Hoe moet ik de ECU vertellen dat ik een andere injector heb gemonteerd?

Sommige mensen beweren dat je eigenlijk niks aan hoeft te passen als er een grotere injector gemonteerd wordt. Ikzelf geloof dat niet. Want de ECU heeft vaste gegevens nodig om de juiste brandstof in de motor te spuiten. Dus daarvoor moet je de ECU vertellen dat er een andere injector gemonteerd is. Dit doe je als volgt:

  1. Open HUD ECU Hacker.
  2. Ga naar "Tuning" en open jouw Flash file en de juiste patch. 
  3. Ga dan naar "Fuel" en dan zoeker naar "Injector Flow". Zie afbeelding 3.

 

Check de knoppen hieronder voor meer informatie:

Afbeelding 3 Injector flow aanpassen.

Nu kan je het volgende invullen. Klik wel eerst op "Add/Remove this calibration to/from the Patch" voordat je een aanpassing kan maken. (Zie afbeelding 4)

Voor:

  • MEV1-038 of 38g injector -> 0,63
  • MEV1-060 of 60g injector -> 1,0
  • MEV1-080 of 80g injector ->1,33

Let op: Injectoren worden geadverteerd en getest op het aantal gram per minuut. Echter rekent HUD ECU Hacker op grams per seconde. Dit is factor keer 60 of gedeeld door 60. Want in één minuut zit 60 seconden.

Nadat je de waarde hebt aangepast, moet je niet vergeten om op te slaan! Zie afbeelding 5. Nadat je het hebt opgeslagen, moet je ook het aantal cc in de ECU aanpassen. Check de knop hieronder:

Afbeelding 4 "Add/Remove this calibration to/from the Patch".

Afbeelding 5 "Save changes to Patch file".

Nadat alles is aangepast naar wens, kun je het flashen en het resultaat bekijken en testen. Het doel is dat de motor nu even té rijk loopt. Hierna kun je hem afstellen via de "Injector static flow rate" en steeds armer zetten totdat de Air/fuel ratio goed is. Dit kun je controleren door de kleur van de bougie en de waarde van de Lambda-sonde sensor te bekijken. Maar zak langzaam met het getal en niet te snel. Er is een kans dat je hem té laag afstelt, waardoor de motor té arm loopt. Dit moet je voorkomen! Dit zorgt voor veel schade, bijvoorbeeld warmlopers.

Check de knop hieronder voor meer informatie:

 

Check de knop hieronder hoe je de tuning file moet flashen in de ECU:

 

Zit je met vragen of weet je niet wat je precies moet doen? Stuur gerust een bericht via de formulier hieronder. Ik zal je zo snel mogelijk helpen!

* Verplicht

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: