EFI systeem herkennen

 

Informatie

 

Niet zeker of jouw scooter een EFI systeem heeft? Met deze tips kom je binnen enkele seconden achter of je een EFI systeem hebt of toch wat anders.

Basis gegevens

Misschien is het beter om even in te lezen wat er bedoeld wordt met EFI systeem. EFI staat voor "Electronic Fuel Injection" wat kort inhoudt dat bij een brandstofmotor de brandstoftoevoer elektronisch geregeld wordt door een computer. Wat ECU heet. Dit staat voor "Electronic Computer Unit".

Sinds het begin van de jaren 90 moesten fabrikanten die brandstofmotoren maken in Europa voldoen aan de Euro normen. Om hier aan te kunnen voldoen werd de injectietechniek toegepast in een rapsnelheid. Mede omdat brandstofmotoren met veel vermogen ook meer verbruiken en meer moeite hebben om aan de normen te voldoen, wordt injectie daardoor interessant voor de consumentenmarkt.

Vroeger werd als brandstoftoevoer een carburateur gebruikt. Dit was een mechanisch en complex systeem. Het nadeel is dat het systeem nauwelijks regelbaar is en onnauwkeurig is vergeleken injectiesystemen.

Maar pas tegen eind van de 20ste eeuw is de carburateur volledig vervangen door elektronische brandstofinjectie in de auto industrie. Bij motoren duurde dit wat langer. 

 

In de scooterwereld is deze techniek begonnen in de begin van de jaren 2000. Vespa kwam met een nieuwe type 4takt motorblok genaamd LEADER en kwam later met een injectieversie uit. Aprilia kwam met een SR50 DiTech technologie op hun bestaande 2takt Morini motorblok platform. Dit was de eerste scooter met direct gespoten injectie technologie. Deze techniek gaf vele voordelen mee voor efficiëntie van 2takt. Zoals een efficiëntere verbranding en minder verlies van benzine. Rond de jaren 2003 ging Honda als een speer inzetten in injectie technologie voor hun 4takt scooters en motoren. Later de jaren bleek het injectiesysteem zéér betrouwbaar te zijn.

Eind 2017 introduceerde de Nederlandse overheid de Euro 4 norm aan onder druk van de Europese Unie. Deze norm was een stuk strenger vergeleken dan de Euro 2/3 norm voorgaande jaren. Hierin werd het injectie technologie interessant voor fabrikanten om aan de emissie normen te voldoen. Helaas is de vraagprijs hoger gaan liggen door het complexiteit van het systeem.

Eind 2020 werd de Euro 5 norm geïntroduceerd. Hierbij werd het injectiesysteem bijna een verplichting om te voldoen aan de nog strengere emissie normen.

In de toekomst komt er een Euro 6 norm. Hierin is vrij weinig bekent wat er veranderd gaat worden maar vele zeggen dat het voor vele fabrikanten een einde tijdperk kan komen van brandstof scooters.

 

EFI systeem herkennen

Om een EFI systeem 100% te herkennen is het makkelijks om van je scooter de buddybak te demonteren of de deksel in de buddybak. Wanneer dit gedemonteerd wordt is het volgende te zien:

Voor het GY6 motorblok zijn er 3 verschillende brandstoftoevoer systemen:

  • Carburateur 
  • Elektronische carburateur (ESC Dellortho)
  • EFI systeem (Rongmao, Delphi)

Carburateur

 

  • Euro 2/3 norm.
  • Mechanische brandstoftoevoer.
  • Afstellen met sproeiers
  • Verneveld de benzine door het Venturie principe voor een optimale verbranding.

 

Elektronische Carburateur

 

  • Euro 2/3/4 norm.
  • Semi mechanische brandstoftoevoer.
  • Computer (ECU) aangestuurd.
  • Afstellen met sproeiers en moet ook via de ECU met juiste software.
  • Verneveld de benzine door het Venturi principe voor een optimale verbranding.

Gasklephuis

  • Euro 3/4/5 norm.
  • Elektronische brandstoftoevoer.
  • Computer (ECU) aangestuurd.
  • Afstellen via de ECU met juiste software.
  • De injector verneveld de benzine en gasklep regelt de hoeveelheid lucht.

Voordelen en nadelen

Voordelen

 

  • Goedkoop systeem.
  • Makkelijker op te voeren.
  • Minder complex.
  • Goedkope onderdelen.
  • Makkelijk in onderhoudt.

Voordelen

 

  • Redelijk goedkoop om te voldoen aan de Euro 4 norm.
  • Makkelijk in onderhoudt.

Voordelen

 

  • Betrouwbaar systeem.
  • Schoner dan carburateurs.
  • Erg precies met juiste benzine toevoer.
  • Zuiniger in brandstof verbruik.
  • Betere prestaties in de kou.
  • Passen zich aan omstandigheden zoals kou of zuurstof.

 

Nadelen

 

  • Minder schoon voor het milieu.
  • Minder zuinig.
  • Minder betrouwbaar.
  • Kans op afstellen door kou of warmte.

 

Nadelen

 

  • Redelijk traag.
  • Lastig af te stellen.
  • Minder betrouwbaar.

Nadelen

 

  • Complex
  • Lastig op te voeren.
  • Dure technologie.
  • Dure onderdelen.
  • Lastiger in onderhoudt.

Visueel herkennen

 

Zolang de scooter origineel is kan het ook visueel te zien zijn of er een EFI systeem gemonteerd zit.

Te herkennen aan:

 

  • In de modelnaam wordt de letter "i" gebruikt wat inhoudt voor "injectie".
  • In de uitlaat zit een sensor gemonteerd in de voorbocht. Dit is de lambdasonde wat de uitlaatgassen meet. Dit wordt gebruikt voor het EFI systeem maar ook voor de elektronische carburateur systeem.
  • Als je contact aanzet hoor je voor 3 seconden of meer een hoog zoemend geluid. Dit is de brandstofpomp wat benzine pompt uit de brandstoftank. Dit is een essentieel onderdeel van het EFI systeem. Deze zorgt ervoor dat er druk staat op de benzine slang wat vervolgens de injector kan vernevelen door deze druk.
  • Op het dashboard brand een oranje motor lampje. Dit wordt gebruikt voor het EFI systeem maar ook voor de elektronische carburateur systeem.