GY6 injectie (EFI)

 

Sinds eind 2017 heeft de overheid een nieuwe schonere norm ingesteld voor alle merken die scooters en brommers verkopen. Namelijk Euro 4. De eisen waren voornamelijk dat er alleen maar schonere scooters en brommers nieuw verkocht werden. Deze scooters en brommers waren een stuk schoner dan Euro 2 en Euro 3 modellen die voor 2018 werden verkocht. 

Check hieronder meer over het EFI systeem:



 

Uitvoeringen:

Bij Euro 4 norm waren er twee soorten brandstofsystemen:

  1. Elektronische carburateur. (bijv. Kymco, BTC en AGM)
  2. Volledig injectiesysteem. (bijv. La Souris en Senzo)

 

Na eind 2020 kwam er een nieuwere norm genaamd Euro 5. Daarbij werd alleen een volledig injectiesysteem gebruikt. De elektronische carburateurmodellen konden deze strengere normen niet halen.

Helaas zijn er vele verhalen dat Euro 5 scooters erg slecht optrekken en bijna niet hun topsnelheid halen. Voornamelijk bij La Souris en Senzo. De reden hiervan is dat de motor erg afgeknepen wordt op vermogen. De motor loopt net te arm om het juiste vermogen te kunnen leveren omdat deze zo schoon mogelijk moet zijn. Bij Euro 5 kwam er ook een katalysator waardoor de flow in de uitlaat erg wordt tegengehouden. Voor zover bekend kan een sportuitlaat meer snelheid geven en iets meer vermogen. Maar andere ECU of tuning is helaas nog geen oplossing omdat de meeste Euro 5 scooters een gesloten ECU van Rongmao gebruiken, waar je moeilijk bij kunt komen. Misschien komt er in de toekomst een Power ECU speciaal voor de Euro 5 modellen, zoals Malossi dat wel maakt voor de Piaggio groep Euro 5 scooters.

Helaas zijn er ook vele verhalen dat Euro 5 scooters van La Souris en Senzo vaak problemen krijgen met het blok bij lage kilometerstanden. Dit komt doordat het blok te arm loopt. Dit geldt ook deels voor de Euro 4 modellen.


Klik op de afbeeldingen hieronder voor meer informatie: