Dubbel disc brake conversie

 

Informatie

 

Een zeer gave upgrade wat zelden te zien is op GY6 motoren. Er is ook erg weinig over bekent maar op deze pagina wordt alles uitgelegd en hoe jij dit ook kan doen. 

Werking van een hydraulische remsysteem

Dit systeem zie je erg vaak terug een moderne voertuigen en motoren. Dit is een remsysteem wat gebruikt maakt van een olie dat de kracht van jouw hand omzet naar druk op de remschijf wat zorgt dat het voertuig afremt. Dit remsysteem bestaat uit verschillende componenten:

  • Rempomp
  • Remslang
  • Remklauw
  • Remblokken
  • Remschijf

 

Wanneer de bestuurder bepaald om te remmen wordt er een pedaal ingedrukt wat de rempomp binnenin aanstuurt. In de rempomp wordt olie samengedrukt door de remslang heen naar de remklauw. In de remklauw zit 1 of meerdere zuigers gemonteerd. De olie drukt de zuigers naar buiten toe omdat de zuigers gesloten zitten in kamers. De zuiger(s) duwt de remblokken tegen de remschijf aan. De remschijf is een schijf wat gemonteerd zit aan je wiel. Deze zorgt ervoor dat de frictie van je remblokken overgezet worden tot stopkracht wat ervoor zorgt dat jij tot stilstand komt.

Tegenwoordig zitten er meerdere complexe technologie achter zoals ABS, Booster en nog meer. Maar voor scooters is dit vaak niet van toepassing.

Verschil tussen orgineel en dubbel disc (dd)

Vaak wordt de afkorting dd gebruikt. Dit houdt in Dubbel Disc. Dit houdt in dat het achterwiel ook voorzien is van een remschijf en remklauw. Origineel zijn alle GY6 blokken geleverd met een simpele maar degelijke trommelrem. Voordelen hiervan zijn dat het erg onderhoudsvriendelijk is. Nadeel is dat het remvermogen niet optimaal is vergeleken met een hydraulische remschijf systeem.

 

Remschijf

Trommelrem

GY6 scooters met dubbel disc

GY6 50cc motorblokken

 

  • Baotian Tiger
  • BTC Tiger

GY6 125cc/150cc motorblokken

 

  • Znen F8 (remschijf aan de rechterzijde, uitlaatkant)

Zoals je ziet vrij zeldzaam. Bij de GY6 50cc motorblokken is een variant met dubbel disc. Namelijk een Baotian GY6 motorblok. Deze zijn maar 1 jaar geproduceerd en erg zeldzaam. Ze zijn nog te vinden 2dehands op marktplaats. Deze motorblokken hebben als motorcode BT139QMA/BT139QMA-A waarvan de BT139QMA-A een 4 klepper variant is. Zie de knop hieronder meer over GY6 4V

 

Er zijn ook alternatieve opties voor dubbel disc conversie. Deze heb ik in twee categorieën verdeeld en verder toegelicht:

 

Dubbel Disc (Met wielnaaf)

Dubbel Disc (Zonder wielnaaf)

  • Bestaat uit wielnaaf en een wiel of een wiel met remschijf aan vast gemonteerd.
  • Remschijf zit aan de linkerkant.
  • Heeft speciale vertandingsdeksel waar de remklauw op gemonteerd zit.
  • Heeft geen speciale beugel en heeft korte as. Leverbaar met 1 schokbreker.
  • Bestaat uit een wiel met remschijf gemonteerd aan de uitlaatkant.
  • Remschijf zit aan de rechterkant.
  • Heeft de standaard vertandingsdeksel waar geen remschoenen gemonteerd zitten.
  • Heeft een speciale beugel aan de rechterkant gepaard met een lange as. Leverbaar met 2 schokbrekers.

 

Het is ook mogelijk om bij een ander motorblok de vertandingsdeksel over te zetten. Dit geldt alleen voor de GY6 50cc motorblokken. 

 

Sym Jet X Sport dubbel disc

De vertandingsdeksel van de Sym Jet X Sport heeft namelijk dezelfde pasvorm als de vertandingsdeksel van een GY6 50cc motorblok.

 

Enigste verschil is dat de 1 van de 2 pasbussen op andere locatie zit. Voor de rest kan het overgezet worden. Zover ik weet kan het geen kwaad om een pasbusje te missen. Zie hieronder het resultaat 

Als laatste is het ook mogelijk om zelf een constructie te ontwerpen en fabriceren. Dit kost wel veel tijd en denkkracht. En moet ook netjes en stevig zijn. Hierbij speelt veiligheid en goede werking van het achterrem een belangrijke rol.

Hieronder een paar resultaten van DIY dubbel disc conversie. Linker heb ik zelf gefabriceerd op een GY6 150cc motorblok.

Dubbel disc brake conversie voor de GY6 125cc/150cc motoren

Dubbel disc brake conversie benodigheden