ThunderBlack 180cc a.k.a. "Monster"

 

"7 jaar geleden ooit onschuldig uit de Chinese fabriek gerold en nu wordt ie omgebouwd naar een verschrikkelijk monster op de weg"

 

Dit is mijn allereerste scooter. Een La Souris Vespelini uit 2016. Deze had ik gekregen van kennissen omdat deze kapot was. Ik dacht: "Waarom niet, voor de lol!" Op het eerste gezicht dacht ik dat het gewoon een "Vespa" was. Later bleek het een kloon te zijn van een Vespa. Maar als eerste scooter ben ik zéér tevreden.

De staat, zoals te verwachten, was helaas niet helemaal top. Oppervlakteschade en motorblok niet in topconditie. De eerste dag dat ik de scooter had, wilde ik proberen te kijken of de scooter zou starten. Volle accu en gaan dacht ik. Dat bleek niet helemaal waar te zijn. De vacuümpomp bleek defect te zijn. Dus gelijk naar La Souris in Rotterdam om onderdelen te halen. Ik had ook knoppen nodig en een nieuw contactslot. Nadat ik de onderdelen had, gelijk gemonteerd en starten. En ja hoor, hij startte. Dus nu even rijden met dat ding. Het was een snorvariant, dus ik dacht dat hij niet harder dan 25 km/h zou gaan. Dit bami-hok bleek echter toch 50 km/h te gaan. Later kwam ik erachter dat er dus een brom CDI in zat. Maar de problemen kwamen zoals het hoort bij een Chinese scooter. Olie verversen terwijl er geen olie meer in zat, blokje presteerde hierdoor steeds slechter, cilinder + zuiger naar de knoppen. Dus een ander blokje kijken en eronder knallen. Fase 1 afgerond.

 

Fase 2

Vervolgens wilde ik nog een ander blok onderzetten met EFI systeem. Inspiratie op internet gezocht van dikke Vespa's en ik wist wat ik wou. Een GY6 50cc 12 inch BT139QMA-A blok van een Baotain Tiger. Omdat deze modellen achter een schijfrem hebben (Zie afbeelding 2). Vervolgens ombouwen naar Injectie om dan te tunen. Dikke wielen en dikke verlichting. Volledig Black on Black met alle sierbeugels die ik nog had. Dat leek mij erg gaaf en dik. (Zie afbeelding 1 voor inspiratiebron.)

Afbeelding 1 Vespa Sprint Custom "Black on Black".

Afbeelding 2 Baotian Tiger met achterschijfrem.

 

Fase 3 kwam eraan

Fase 2 moest afgerond worden en fase 3 stond al voor de deur. Namelijk extreme dingen. Ik had nog een quad staan waar ik al een paar jaar niet meer op reed. Namelijk een GY6 150cc quad. Nu voel je het al aan komen. Dat blok had ik eronderuit gehaald en vervolgens onder mijn scooter gezet. Dit is afgelopen zomer gebeurd. Hiervoor moest ik wel het frame aanpassen om dit blok eronder te kunnen zetten. En vervolgens omgebouwd naar injectie, want ja ik vind dat gewoon grappig.

Afbeelding 3 Stadaard GY6 50cc subframe passend proberen te krijgen.

Afbeelding 4 Subframe gekocht speciaal voor een GY6 125/150cc

Fase 4 komt eraan

Helaas had mijn blok in april 2023 een warmloper gehad. Verkeerde instellingen geflashed in de ECU. De cilinder was beschadigd. Dus nu zat ik met het volgende dilemma: Een goede kwaliteit 150cc cilinder of een 180cc cilinder? Toch had ik even twijfel gehad maar ik ga toch voor de 180cc cilinder. Dit is de grootste cilinder die op een GY6 125/150cc motorblok past. Hiervoor moet je al de carters aanpassen voor deze grotere cilinder. Dus er is weer werk aan de winkel.

Qua uiterlijk gaan er ook dingen veranderen. Ik wil geen beugels meer. Maar gewoon "naked" look. Maar wel nog "Black on Black". Vervolgens wil ik gesmoked led-verlichting rondom en misschien wel de dikste en gekste upgrade die ik kan verzinnen: een Vespa LX voorvork monteren. Dus in maart dit jaar is er een Vespa LX voorvork gemonteerd. Ik denk dat dit de dikste upgrade is die ik heb toegepast.

En nu moet fase 4 nog afgerond worden en ik denk dat dit het ook wel moet zijn. Maar door dit "lopende" project heb ik veel kennis opgebouwd van het injectiesysteem. Ik sleutelde steeds meer aan het injectiesysteem en ging het steeds meer begrijpen en zelf tunen."

Afbeelding 5 Voorvork laten lassen.

Afbeelding 6 Voorvork in het frame gemonteerd.

 

Setup van het blok:

Wat ik zelf in gedachte heb:

  • 180cc Naraku Big Bore Kit Forced Piston 63mm.
  • Naraku GY6 125/150cc versterkte krukas + 2mm meer slag.
  • GY6 4V cilinderkop. (Lastig te vinden)
  • Loreada 28MM gasklephuis.
  • Naraku vario.
  • Achterremschijf. (DIY)
  • Jamarcol uitlaatdemper met custom voorbocht
  • Oliekoeler voor betere koeling. Nu luchtgekoeld.

Met een bore van 63mm en een totale slag van 59,8mm komt er eigenlijk 186cc uit. Maar ik noem het maar "180cc". 

Check de knop hieronder voor meer informatie over een GY6 motorblok:

 

Setup aan de scooter zelf:

  • Vespa LX velgenset zwart of misschien wit.
  • Big Brake Kit voor.
  • Brembo remklauwen.
  • YSS schokbrekerset.
  • Fatsoenlijke bokstandaard. Zit niet op de GY6 125/150cc motoren. Aparte stuk frame voor nodig.
  • Nieuwe kappenset in de kleur glans zwart of laten spuiten in de kleur Diamond Black van Rolls Royce.
  • Misschien een motorframe en versterken. Alleen een motorframe voor dit model vinden is enorm lastig. 
  • +-kleine dingen.

 

Nu hoor ik je al denken: "Waarom 180cc? Kan het frame het aan? Waarom doe je dit? Waarom een Chinese scooter? Niet bang dat je gepakt word en nooit meer terug ziet? En waarom heet hij ThunderBlack?

 

Waarom 180cc?

Cilinderkit van een 180cc was niet veel duurder dan een goeie kwaliteit 150cc cilinder. En ik spreek vaak met een goede kennis en die zegt altijd: "Nu je toch bezig bent met een grotere motor. Waarom niet het extreme eruit halen?" Tja, 232cc past helaas niet op mijn blok en is extreem duur! Beter voor mijn portemonnee. Dus dacht ik 180cc. Past nét met modificaties aan het blok en gewoon voor de lol om mensen door de war te krijgen. Meestal denken ze, als je "180" zegt" dat je een Piaggio 180cc 2 takt blok bedoeld. Maar nee, gewoon een dikke GY6 met een 180cc Big Bore Kit. En stiekem ben ik ook erg benieuwd hoe dichtbij ik bij de performance kan komen van een standaard Piaggio 180cc 2 takt blok. Meeste weten dat dit een grote uitdaging is. 2 takt heeft eenmaal meer power dan 4 takt.

 

Kan het frame het aan?

Tja, met een 150cc ging het wel goed. Merk wel dat het frame niet super stevig is. Wabbelt erg lichtelijk en kan met de hand het frame laten veren. Maar ik vind persoonlijk wel dat de kwaliteit een stuk beter is dan ik verwacht had. Zéér nette en strakke lasnaden en redelijk dikke stalen buizen. Maar voor de zekerheid ga ik het frame verstevigen. Gewoon een tank van maken op twee wielen. 

 

Waarom doe je dit?

Dezelfde reden waarom andere een 180cc Piaggio blok onder hun Zippert zetten. Is gewoon voor de lol. En kijk eens goed hoeveel Zippers je ziet met een 180cc blok en hoeveel Chinese scooters je ziet met een 125/150cc motorblok. Laat staan met een 180cc Big Bore Kit.

Tweede reden is ook dat mensen niet verwachten dat deze "Bami hok" toch de staatstenen eruit trekt. Dat maakt het wel leuk.

 

Waarom een Chinese sooter?

Mijn eerste scooter waar ik veel aan gedaan hebt. De gehele scooter is bijna wel door mij opnieuw opgebouwd. Als mijn handen eraan hebben gezeten kan ik moeilijk afstand van doen.

 

Niet bang dat je gepakt word en nooit meer terug ziet?

Tuurlijk. Dus rustig rijden wanneer er politie is en geen kentekens op internet plaatsen. Dan komt het redelijk goed. En als hij in beslag wordt genomen, dan hopen dat ik hem terug krijg. Alleen geloof ik er niet in.

 

Waarom heet hij ThunderBlack?

Voluit gesproken is het: "Scorpious ThunderBlack 180 4V EFI". De naam Scorpious komt doordat ik vroeger graag een eigen automerk wou oprichten. De naam "ThunderBlack" sprong opeens in mijn hoofd. En de rest spreekt voor zich. Eigenlijk moet je het zien als een eigen merk en model die ik ontwikkeld hebt. Geen La Souris dus.