QMB en QMA Verschillen

 

Misschien wel een van de meest besproken discussies over het GY6 blok. Het verschil tussen QMA en QMB. Men spreekt dat er verschil zit tussen de QMA en QMB blokken van de GY6. Vele spreken dan dat het cartergat verschillend is. Andere geven aan dat het aanduid hoe lang de carter is. En weer andere mensen beweren weer de QMA een kloon is van de QMB versie die gelicentieerd is door Honda. En ga zo maar door. Maar wat is het nou precies? Op deze pagina ga ik dat onderzoeken.

 

Verschil tussen QMB en QMA- blokken cartergat

Veel mensen spreken hierover bij Big Bore Kits. De carteropening waar je cilinderwand invalt kan wel verschillend zijn. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik heb het volgende gedaan. Ik heb momenteel 2 GY6 50cc blokken liggen. De motorcodes daarvan zijn:

  • 1P39QMB
  • BT139QMA-A

 

Zie de foto hieronder:

Afbeelding 1 1P39QMB

Afbeelding 2 BT139QMA-A

De carterdelen komen van dezelfde fabriek. Namelijk Tianya. Zie hieronder:

Afbeelding 3 1P139QMB Tianya.

Afbeelding 4 BT139QMA-A Tianya.

Deze blokken ga ik met elkaar vergelijken. Dit waren de enigste twee blokken die ik fysiek kon vergelijken met elkaar. 

 

Vergelijken van het cartergat

Het eerste wat ik vergeleek waren de openingen in de carter waar je cilinder invalt. Zie hieronder:

Afbeelding 3 1P39QMB cartergat van 56,5mm.

Afbeelding 4 BT139QMA-A cartergat van 56,5mm.

Op de foto's kan je duidelijk zien dat de afstand precies hetzelfde is. Dus tussen deze twee GY6 50cc motoren zit geen verschil. De gaten zijn even groot. Allebei 56,5mm in diameter. Dus dat kan ik voorzichtig uitsluiten.

 

Vergelijking van de tapeinden

Misschien zit daar wel verschil in? In ieder geval hebben beide blokken als tapeinden een schroefdraad van M7.

Afbeelding 5 Afstand van de tapeinden bij de 1P39QMB.

Afbeelding 6 Afstand van de tapeinden bij de BT139QMA-A.

Afbeelding 7 Dikte tapeind bij de 1P39QMB.

Afbeelding 8 Dikte tapeind bij de BT139QMA-A.

Hierin zit ook weinig verschil. Alleen 0.5mm qua afstand van de tapeind bij de blokken. Maar de cilinders van beide kon ik zonder problemen toch omwisselen. Dus dat is het ook niet. Maar wel in het achterhoofd houden.

 

Vergelijking met de cilinders

Eens kijken of daar misschien wel verschil in zit. Is het wel voor de ene een 39mm bore? Of misschien wel een langere slag?

Afbeelding 9 Lengte cilinderwand van 70mm bij de 1P39QMB.

Afbeelding 10 Lengte cilinderwand van 71,5mm bij de BT139QMA-A.

Hierin zit dus wel verschil van 1,5mm. Maar is het zo dat het bij de BT139QMA-A motorblokken dat de cilinderwand verder het motorblok in gaat of is de cilinder zelf langer? Zie de foto's hieronder:

Afbeelding 11 1P39QMB cilinderwand steekt 17mm in het blok.

Afbeelding 12 BT139QMA-A cilinderwand steekt 18,5mm in het blok.

Met afbeelding 11 en 12 zie je dat de cilinderwand van de BT139QMA-A 1,5mm verder in het blok steekt vergeleken met de andere cilinder. Dus de lengte die de zuiger moet nemen is dan toch hetzelfde. Dan moet de krukas ook hetzelfde zijn.

Nu wil ik de bore opmeten. Zie hieronder:

Afbeelding 13 1P39QMB 39mm Bore.

Afbeelding 14 BT139QMA-A 39mm Bore.

De bore is bij beide cilinders ook hetzelfde. Hierin ook geen verschil.

Maar ik zag wel iets opmerkelijks wat wel een verschil zou kunnen maken. Namelijk een zwarte aanslagrand op de cilinderwand wat komt door de verbrandingen in de cilinderkamer. Deze rand wordt niet "glad" gemaakt door de zuigerveren. Zie de afbeeldingen hieronder:

Afbeelding 15 1P39QMB aanslagrand door de verbranding.

Afbeelding 16 BT139QMA-A aanslagrand door de verbranding.

Even opgemeten en de uitslag is:

  • 1P39QMB heeft een verbrande randhoogte van 3,6mm.
  • BT139QMA-A heeft een verbrande randhoogte van 4,2mm.

Dit betekend dat hierin wel de hoogte anders is met een verschil van 0,6mm. Dus is de krukas toch anders bij beide blokken? Nou nee, de voetpakkingen waren ook anders. Zie hieronder:

Afbeelding 17 1P39QMB voetpakking had een dikte van 0,5mm.

Afbeelding 18 BT139QMA-A voetpakking had een dikte van 1,1mm.

Hiertussen is het verschil ook 0,6mm. Dus de cilinder bij de 1P39QMB gebruikt een dunnere voetpakking wat duid op een kleinere aanslagrand vergeleken met de andere cilinder. Dit is ook wel een bekende trucje om een hogere compressie te krijgen. Dus bij de 1P39QMB komt de zuiger dichterbij de kop dan de BT139QMA-A. Waardoor de mengsel in de cilinderkamer beter samengedrukt wordt vergeleken bij de BT139QMA-A motorblok.

 

Dus de compressie is anders? Wat houdt dit precies in?

Bij een hogere compressie creëer je hogere vermogen. Er kan meer energie uit de brandstof gehaald worden wat meer vermogen levert. 

 

Iets interessant opgemerkt

Maar misschien iets anders opmerkelijk wat ik tegenkwam. De carteropening hebben dus beide precies dezelfde grootte, namelijk 56,5mm. Maar het lijkt erop dat bij de BT139QMA-A motorblok meer materiaal weggehaald is om deze grootte te kunnen krijgen. Zie hieronder:

Afbeelding 19 1P39QMB

Afbeelding 20 BT139QMA-A

Je ziet bij afbeelding 19 duidelijk dat er bij het cartergat nog een stuk zit dat niet bewerkt is. Je ziet het textuur van gegoten aluminium. Bij afbeelding 20 is dit duidelijk bewerkt. Dus zou het toch wel waar zijn dat er bij 139QMB blokken grotere gat zit dan bij de 139QMA blokken?

 

Het internet over de 139QMA motorblok

Als je naar afbeeldingen zoekt van een 139QMA motorblok kwam ik dit tegen:

Afbeelding 21 139QMA blokken afbeeldingen.

Bijna alleen maar Baotian motorblokken. Dus zou het kunnen zijn dat de 139QMA motorblok eigenlijk een Baotian versie is van de 139QMB GY6 50cc blokken?

 

Forums

Op forums worden vooral beschreven dat er verschillen zijn zoals:

  1. Cartergat is anders. 
  2. Tapeinden zijn anders.
  3. Ontsteking is anders
  4. Oliepompen zijn anders.

 

Ik kijk graag op Scooterforum om meer te weten te komen over het GY6 blok. En er is een forum gemaakt over de BT139QMA-A motorblok en één reactie viel mij erg op. Zie hieronder:

 

Dus diegene beschrijft dat de bekendste verschillen de ontsteking en de oliepomp zijn. Want het klopt wel dat er verschillende ontstekingen zijn voor de GY6 50cc en dat geld ook voor de oliepomp. Zie de knop hieronder voor meer over de oliepomp:

De link naar de forum:

Maar om deze reactie meer zekerheid te geven had ik dit vervolgens nagevraagd aan Zandri. Hieronder het gesprek:

Afbeelding 22

Afbeelding 23

Afbeelding 24

Afbeelding 25

Dit gaf wel meer licht in een donkere tunnel over de verschillen tussen de 139QMA en 139QMB GY6 50cc motorblokken. Maar toch geen 100% antwoord. Toch even goed kijken naar de ontsteking en de oliepomp.

 

Ontsteking

Is er eigenlijk echt een verschil in de ontsteking van de 139QMA en 139QMB? Ikzelf kon het thuis niet vergelijken. Want de 1P39QMB heeft een injectie ontsteking en de BT139QMA-A heeft een carburateur ontsteking. Deze zijn erg verschillend. Op internet zag ik geen duidelijk foto's of producten die duidelijk beschreven dat het alleen voor een QMA of QMB motorblok is. Weten webshops wel dat hier wel een verschil in zit vraag ik mij dan af?

 

Oliepomp

Op een andere pagina beschreef ik in detail uit wat het verschil is tussen een 16 tands oliepomp en een 22 tands oliepomp.

Het kan dus zijn dat de 139QMA blokken een 16tands oliepomp gebruiken en de 139QMB een 22 tands oliepomp. Bij mijn blokken was dit wel het geval. Dus het kan zeker wel kloppen.  

 

Note: De vergelijking die ik uitgevoerd had kunnen afwijken bij andere GY6 blokken. Check altijd je eigen blok om te weten wat je nodig hebt. BT139QMA-A is een Baotian blok en een variant van de GY6 50cc 12 inch blok. Dus dingen kunnen afwijkend zijn. Geld hetzelfde voor de 1P39QMB. Dit is een geüpgraded variant van de 139QMB.

 

Voorzichtige conclusie

  • Ik denk dat de 1P39QMB een hogere compressie hebben waardoor zei meer vermogen kunnen leveren. Dus een geupgrade versie van de 139QMB.
  • De 139QMB blok is een verbeterde versie van de 139QMA blok.
  • Het kan waar zijn dat de QMB blokken een grotere cartergat hebben dan de QMA blokken.
  • Afstand van de tapeinden leken hetzelfde.

 

Dit is wat ik zover kon zoeken op het internet. Het beste is natuurlijk gewoon een 139QMA blok naast een 139QMB blok te zetten en de verschillen zoeken. Maar deze gelegenheid heb ik helaas niet. Daarvoor heb ik jou nodig! Ben jij toevallig bezig met een revisie of wou je een grotere cilinder plaatsen of andere krukas? Zou je dan op de eerder genoemde punten hierboven foto's kunnen maken? En sturen via de formulier hieronder? Alvast bedankt!

 

* Verplicht

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: