Achterschijfrem
Weg met die oude slechte trommelremmen. Bah, zijn zwak en je kan lastig je wiel blokkeren om dikke remsporen achter te laten. Misschien toch maar converten naar hydraulische schrijfrem op het achterwiel. Ziet er vele male stoerder uit. Net zoals de motorscooters. Het is mogelijk met een GY6 50cc blok. Er is namelijk een type GY6 blok die dit standaard had.
Welke GY6 50cc blok had standaard een achterschijfrem?
Baotian Tiger had namelijk dit standaard af van de fabriek. Het gebruik het blok met motorcode BT139QMA-A. Maar controleer goed of er een remklauw achter het wiel zit!
Zijn er andere modellen die een GY6 50cc blok met achterschijfrem gebruiken?
Zover ik weet geen een meer. Ik vermoed dat de nieuwere SYM blokken dit wil hebben. Bijvoorbeeld de SYM Symphony. Maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het vertanding deksel van SYM over te zetten is op een GY6 50cc blok.
Is het ook zelf te fabriceren?
Dit is mogelijk. (Zie afbeelding 3, zelfgemaakt) Goeie technische kennis is vereist maar dat komt het zeker goed. Maar houd rekening met de grootte van de velgen. Bij 10 inch wielen is het aan te raden om het bij de uitlaatkant te maken. Misschien past het net. Maar dat kost veel werk. Want dan zit je met weinig ruimte. Bij 12 inch en groter kan dit wel.
Welke soort achterremtype bestaan er?
Het meest voorkomende voor het achterwiel is natuurlijk de oude en minder presterende trommelrem. Omdat dit vrij goedkoop te fabriceren is en onderhoudsvriendelijk.
Voor hydraulische remschijf achter heb je twee verschillende type:
1. Aan de carterkant (Zie afbeelding 2)
2. Aan de uitlaatkant (Zie afbeelding 3)
In principe is het remvermogen gelijk aan elkaar. Alleen is er een kans dat een remklauw bij de uitlaatzijde warm kan worden door de uitlaat. Hou hiermee rekening! Het voordeel is wel dat er meer ruimte is voor verschillende remklauwen en maten remschijven.
Hou rekening!
Weet wat u doet. Zorg ervoor dat alles goed vast zit en stevig gebouwd is. Remschijf moet goed uitgelijnd staan. (Zie afbeelding 4 wanneer het niet goed uitgelijnd staat.) Remklauw moet in het midden van de remschijf en niet scheef staan. Remblokken mogen niet boven de remschijf komen. Na enige slijtage komen de remklokken zelf tegen elkaar en remt de scooter niet meer af. Levensgevaarlijk zeg ik zelf. Heb een voorkeur om alleen de achterrem te gebruiken en daarna pas voor.
Maar er zijn ook onderdelen nodig:
1. Remkabel;
2. Remschijf;
3. Remklauw;
4. Remblokken;
5. Juiste rempomp die past op het juiste stuur;
6. Eventueel een achterwiel hub;
7. Eventueel een passend wiel.
Een tip: Let op met een lange as. Het is een vereiste als je een remschijf aan de uitlaatkant wil plaatsen. Want je hebt een wielbeugel nodig om de remklauw te kunnen bevestigen. (Zie afbeelding 3)
Het probleem is dat het veel tijd kost om het achterwiel eraf te krijgen. Door de lange as heb je weinig ruimte om je wiel eraf te halen. Want dan zitten je uitlaatbevestigingsgaten op het blok in de weg. Mijn tip is om de band leeg te laten lopen en de band in te duwen terwijl je de wiel naar buiten duwt. Let op de plaats van je vingers. Kunnen klem zitten!
Afbeelding 1 Baotian Classico
Afbeelding 2 Motorblok Baotian Tiger met achterschijfrem (BT139QMA-A) aan de carterkant. (links)
Afbeelding 3 Zelf geknutseld op een 10 inch wiel aan de uitlaatkant. (rechts)
Afbeelding 4 Remklauw staat niet precies in het midden vergeleken met de remschijf. Remklauw moet dus iets naar links.