Euro 4 of Euro 5?

 

Sinds eind 2017 heeft de overheid een nieuwe, schonere norm ingesteld voor alle merken die scooters en brommers maken, namelijk Euro 4. De eisen waren dat er alleen nog maar nieuwe, schonere scooters en brommers verkocht werden. Deze scooters en brommers waren een stuk schoner dan de Euro 2 en Euro 3 modellen die vóór 2018 werden verkocht.

Na eind 2020 kwam er een nieuwere norm genaamd Euro 5. Daarbij werd alleen een volledig injectiesysteem gebruikt. De elektronische carburateurmodellen konden deze strengere normen niet halen.

Wat is het verschil tussen deze twee Euro-normen?

Het verschil is dat Euro 5 een strengere norm is vergeleken met Euro 4. Er mogen dan geen nieuwe Euro 4 scooters meer verkocht worden, alleen nog eventuele oude voorraad of tweedehands scooters. Euro 5 is een stuk schoner dan Euro 4. Helaas heeft dit vele gevolgen voor de rijbeleving en het plezier van de scooter.

Om de Euro 5-norm te halen wordt er vaak gebruik gemaakt van:

  • Een katalysator toegepast in de uitlaat.
  • Een volledig injectiesysteem.
  • Een EGR-systeem voor schonere uitlaatgassen.
  • Benzinedampen van de benzinetank naar de motor gestuurd.

In tegenstelling tot Euro 4 was dit bovenstaande niet van toepassing, meestal alleen een volledig injectiesysteem.

 

Hoe zie je of mijn scooter een Euro 5 scooter is?

Is jouw scooter van 2021 tot nu gefabriceerd? Dan is de kans erg groot dat je te maken hebt met een Euro 5 scooter. Maar er is één maar! Sommige merken verkochten in 2021 nog Euro 4 scooters. Dit gebeurde bij de BTC Riva i en de RSO Sense. Later is de BTC Riva i vervangen door de BTC Felice.

Je kunt het ook herkennen aan het volgende:

  • Wanneer je de buddybak eruit haalt, zie je meestal een zwarte buis aan het frame zitten. Er gaat dan een slang naar de tank en naar de motor. Dit is een "Fuel Carbon Canister" ofwel een opvangtankje waar benzinedampen in zitten. De ECU regelt vervolgens de hoeveelheid benzinedampen die in de motor gaan. (Zie afbeelding 1)
  • Een klein zwart kastje (Zie afbeelding 2 - B) dicht bij de motor waarvan een slang van de motor af komt. Deze slang gaat vervolgens naar een membraan (zie afbeelding 2 - A) en gaat vervolgens naar de luchtfilter. EGR staat voor "Exhaust Gas Recirculation" ofwel een deel van de uitlaatgassen gaat terug de inlaat in voor schonere uitlaatgassen. Dit regelt de ECU ook.
  • Een verdikking op de uitlaat. Hierin zit een katalysator, oftewel een filter dat schadelijke uitlaatgassen zo veel mogelijk filtert. (Zie afbeelding 3)

Afbeelding 1 Euro 5 Motorblok met "Fuel Carbon Canister".

Afbeelding 2 EGR Systeem.

Afbeelding 3 Euro 5 GY6 uitlaat.

Afbeelding 4 Euro 5 motorblok GY6 afkomstig van La Souris (Jiajue).

 

Problemen met Euro 5 scooters

Er zijn helaas veel problemen met Euro 5 scooters. Ze zijn slecht op te voeren en halen vaak niet eens de snelheid die ze zouden moeten halen. Ook zit er erg weinig trekkracht in en gaan ze snel kapot. Dit zijn de meest voorkomende problemen met GY6 Euro 5 blokken voor zover bekend. Vooral bij La Souris en Senzo gebeurt dit vaak. Men spreekt ervan dat een sportuitlaat de snelheid redelijk verbetert, maar het levert nauwelijks meer trekkracht op en vermindert de kans op motorschade niet. Helaas zijn er nog geen oplossingen voor deze problemen bekend. Voor zover ik weet zijn er geen Euro 5 GY6 scooters die gebruikmaken van een Delphi injectiesysteem. Anders was er een mogelijkheid dat je het via HUD ECU Hacker kon aanpassen.

 

Help mij met meer informatie over Euro 5 GY6!

Helaas is er nog niet zo veel bekend over GY6 Euro 5 blokken. Er zijn wel ECU's die de scooter iets sneller laten lopen, begrenzers en sportuitlaten beschikbaar. Maar daar houdt het ook bij op. Deze aanpassingen leveren echter niet het gewenste vermogen op. Helaas is er weinig informatie over bekend en hebben niet alle nieuwe GY6 Euro 5 modellen dezelfde componenten. Ik wil graag meer te weten komen om deze pagina verder aan te vullen. Weet jij misschien meer of heb jij toevallig een Euro 5 GY6 scooter met foto's van het blok? Zou je deze dan naar mij kunnen sturen via het formulier hieronder? Alvast bedankt voor de moeite! Hiermee help je vele bezoekers van deze site en mij!

* Verplicht

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen:

 

Conclusie

Wil je een vrij nieuwe GY6 injectiescooter zonder problemen? Dat is vrij lastig, eerlijk gezegd, met Euro 4 en Euro 5 modellen. Het lijkt erop dat er snel een code moest worden ontwikkeld voor Euro 4 en Euro 5 GY6 scooters, waardoor ze beide net iets te arm lopen en erg warm kunnen worden. Dit kan de levensduur van de motor beïnvloeden. Als het mogelijk is, overweeg dan om een GY6 scooter met carburateur te nemen (Euro 2 voor 2018). Zoek je toch een zuinige optie? Kijk dan naar Euro 4 GY6 scooters van merken als AGM, GTS of BTC. Deze zijn vaak iets beter afgesteld dan andere merken die een GY6 injectieblok gebruiken, en je kunt ze eventueel nog tunen met HUD ECU Hacker. Zie hieronder meer over HUD ECU Hacker: