4V cilinderkop

 

Over het algemeen levert een 4V cilinderkop meer vermogen dan een 2V kop. Een 4V cilinderkop bestaat uit 4 kleppen per cilinder, 2 voor de inlaat en 2 voor de uitlaat. Over het algemeen biedt de 4V-configuratie voordelen op het gebied van efficiëntie en prestaties, omdat er meer lucht in de motor kan komen en er vervolgens ook meer uit kan.

 

De belangrijkste kenmerken:

  1. Verbeterde inlaat- en uitlaatefficiëntie: Door het hebben van twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen per cilinder kan een 4V-cilinderkop een grotere hoeveelheid lucht/brandstofmengsel in de cilinder laten stromen en de verbrande gassen efficiënter afvoeren. Dit verbetert over het algemeen de motorprestaties.
  2. Hogere maximale toerentallen: De extra kleppen zorgen voor een betere luchtstroom, wat resulteert in een verhoogd vermogen bij hogere toerentallen. Dit kan leiden tot een hoger piekvermogen en een bredere vermogensband, waardoor de motor meer kracht kan leveren over een breder toerentalbereik.
  3. Betere verbranding: Met vier kleppen is er meer ruimte voor een optimale plaatsing van de bougie in de verbrandingskamer. Dit kan resulteren in een betere ontsteking en verbranding van het lucht/brandstofmengsel, wat kan leiden tot een efficiënter brandstofverbruik en een schonere uitstoot.
  4. Minder klepslijtage: Doordat er vier kleppen zijn in plaats van twee, kan elke klep kleiner zijn en kan de belasting op elke klep verminderd worden. Dit kan de klepslijtage verminderen en de levensduur van de kleppen verlengen.

Maar er is wel een belangrijke factor om rekening mee te houden: wanneer wil je het maximale koppel bereiken? Hoog in de toeren of juist laag in de toeren? 2V cilinderkoppen hebben juist het voordeel dat ze bij lage toeren meer lucht kunnen toelaten in de verbrandingskamer. Hierdoor kan de motor meer koppel onderin leveren vergeleken met een 4V cilinderkop.

 

Kort samenvattend:

Het voordeel van een 4V cilinderkop is vooral dat er meer lucht in de motor kan komen bij midden- en hogere toerentallen, en dat er ook meer lucht uit kan. Dit genereert meestal meer vermogen. Maar 2V cilinderkoppen kunnen meer koppel leveren bij lagere toerentallen.

 

Zijn er GY6 50cc blokken met 4V cilinderkop?

Ja, er zijn GY6 blokken met een 4V cilinderkop. (Zie afbeelding 1) Baotian heeft zelfs een 4V cilinderkop ontwikkeld en geeft aan dat de motor 4PK heeft in vergelijking met 3PK tot 3.8PK met een 2V cilinderkop. Dit is ongeveer 1/3 meer vermogen. Helaas is er geen informatie over het exacte toerental waarbij dit vermogen vrijkomt, maar uit het stuk hierboven kunnen we concluderen dat het in het middengebied en bij hoge toerentallen zal zijn. In principe levert een standaard GY6 50cc blok zijn volledige vermogen bij 7500RPM, wat voor een 4-takt motor redelijk hoge toeren zijn.

Afbeelding 1 GY6 50cc Baotian BT139QMA-A.

Afbeelding 2 GY6 50cc 4V cilinderkop van Baotian.

Afbeelding 3 GY6 4V cilinderkop zonder kleppendeksel.

Afbeelding 4 Bijbehorende zuiger.

Welke motorcode moet ik hiervoor kijken?

De motorcode is BT139QMA-A. Maar deze motoren worden niet meer gemaakt en zijn vrij zeldzaam op de tweedehandsmarkt.

 

Hoe kan ik een GY6 50cc 4V cilinderkop herkennen?

Je kunt de cilinderkop herkennen aan de motorcode of aan het uiterlijk van de cilinderkop (zie afbeelding 3). Een andere manier is door het kenteken op te zoeken via de RDW kentekencheck en te kijken naar het vermogen. Staat er 4PK/3kW? Dan kan dit meestal duiden op een 4V cilinderkop.

 

Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik deze 4V cilinderkop wil?

Hou rekening met het volgende:

  • Erg schaars!
  • Zuiger heeft 4 inkepingen voor de kleppen in plaats van 2 inkepingen. Monteer de bijbehorende zuiger!
  • Tapeinden zijn langer.
  • Inlaattraject is anders. Voor injectie komt dit niet goed uit. (Zie afbeelding 7 en 8)

Afbeelding 5 GY6 50cc 2V zuiger met 2 inkepingen.

Afbeeldingen 6 GY6 50cc 4V zuiger met 4 inkepingen.

Afbeelding 7 Inlaattraject is anders. Loopt erg naar links toe.

Afbeelding 8 Custom inlaattraject.

Werkt dit ook met injectie?

Zover ik weet wel ja. Dit heb ik toegepast op een van mijn scooters. Maar het past niet zomaar. De inlaat zit schever dan bij de GY6 2V cilinderkop. Waarom weet ik niet. Maar dit gaf voor mijn project veel problemen. Het originele luchtfilter past niet meer. Hiervoor moest ik een compleet nieuw inlaattraject ontwerpen om dit passend te krijgen (zie afbeelding 9, 10, 11 en 12). Deze onderdelen heb ik uiteindelijk geprint met mijn Creality Ender 3 V2 3D-printer. Uiteindelijk is het gelukt. (Zie afbeelding 8)

Let op: Een 4V cilinderkop vraagt meer lucht en benzine. Let hierop bij het afstellen voor carburateur en injectie. Anders loopt de motor te arm.

Afbeelding 9 Inlaattraject deel 1.

Afbeelding 10 Inlaattraject deel 2.

Afbeelding 11 Ketting spanner cover.

Afbeelding 12 Inlaatspacer.

 

Waar kan ik nog nieuwe onderdelen vinden voor de 4V cilinderkop?

Onderdelen kan je nog vinden bij de volgende sites. Zie de knoppen hieronder. Onderdelen zijn wel schaars. Let hierop.

Let op: Verzendtijd kan langer zijn en duurder dan normaal!

Heb je vragen of wil je ook een 4V cilinderkop monteren maar je zit tegen problemen of wil mijn onderdelen ook? Stuur gerust een bericht via de formulier hieronder. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

* Verplicht

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: