GY6 50cc 3V cilinderkop?

 

Op Marktplaats kwam ik toevallig een Kymco New Sento tegen met een apart blok dat ik nog niet eerder had gezien. De meeste 50cc Kymco blokken lijken erg op de GY6 50cc motorblokken. Zelfs het vorige model Sento gebruikte een Kymco GY6 motorblok. Maar de 'Nieuwe' Sento heeft een compleet ander model blok. Ik ging natuurlijk op internet speuren om te ontdekken welk blok er onder de Kymco New Sento gemonteerd zit. Via de technische tekeningen van Zandri kwam ik erachter dat het dus een afgeleid blok is van het welbekende GY6 50cc motorblok, met grote verschillen maar ook "op het oog gezien" gelijkenissen bij sommige onderdelen.

 

Waarom?

Ik ben benieuwd of je een Kymco New Sento 3V cilinderkop op een GY6 50cc motorblok kunt zetten. Als dat mogelijk is, heb je wel een zeer unieke GY6 50cc scooter. En meer vermogen en de motor wordt er ook stiller van. Dit merkte ik vooral bij een 4V cilinderkop. Wil je meer weten over een GY6 motorblok of GY6 met een 4V cilinderkop? Check dan de knop hieronder:

 

Vergelijken:

Via de technische tekeningen van Zandri kwam ik erachter dat sommige onderdelen verdacht veel op de onderdelen van een GY6 blok leken. Neem bijvoorbeeld de cilinder. Zie de afbeeldingen hieronder:

Afbeelding 1 Kymco New Sento cilinder.

Afbeelding 2 Kymco Agility/GY6 50cc cilinder.

Afbeelding 3 Kymco New Sento voetpakking.

Afbeelding 4 Kymco Agilty/GY6 50cc voetpakking.

De cilinder en de voetpakking van de Kymco New Sento lijken verdacht veel op die van de GY6 50cc cilinder en voetpakking. Maar op de tekening lijkt het erop dat de Kymco New Sento een kleiner cilindergat heeft dan het GY6 50cc motorblok. Zandri geeft aan dat de Kymco New Sento motorblok een 38mm cilinder heeft en de Kymco Agility/GY6 50cc motorblok een 39mm cilinder heeft. Maar als je op de cilinder klikt, bieden ze dezelfde cilinder aan voor deze twee motoren. Of ze gelijk hebben? Ik zie wel dat de opening in de cilinder waar de distributieketting doorheen loopt korter is dan bij het GY6 50cc motorblok (Zie afbeelding 3 en 4). En beide voetpakkingen lijken niet 1 op 1 op elkaar. Dus de cilinder zou niet hetzelfde zijn, denk ik. Maar hebben de gaten dezelfde afstand? Dan zou je de cilinder misschien kunnen omwisselen?

Nu ben ik benieuwd naar de cilinderkoppen van beide motoren. Zie hieronder:

Afbeelding 5 Cilinderkop Kymco Agility/GY6 50cc.

Afbeelding 6 Cilinderkop Kymco New Sento.

Afbeelding 7 Koppakking Kymco New Sento.

Afbeelding 8 Koppakking Kymco Agility/GY6 50cc.

De koppakkingen lijken ook erg veel op elkaar. En op het oog lijken de gaten ongeveer even ver te zitten. Alleen het lipje linksonder bij de Kymco New Sento lijkt korter te zijn dan bij de GY6 50cc koppakking. 

Nu even de carterdelen vergelijken:

Afbeelding 9 Carterdelen Kymco New Sento.

Afbeelding 10 Carterdelen Kymco Agility/GY6 50cc.

Hier zie je duidelijk de grootste verschillen: compleet andere carterdelen bij beide motoren. Maar ik vraag mij af of de tapeinden even lang zijn of misschien wel hetzelfde?

Afbeelding 11 Tapeinden Kymco New Sento.

Afbeelding 12 Tapeinden Kymco Agility/GY6 50c.

Hier lijkt het weer op elkaar maar het is niet duidelijk genoeg, want Zandri biedt een korter tapeind als alternatief aan bij de Kymco New Sento bestellijst (Afbeelding 11), wat dezelfde lengte heeft als bij de GY6 50cc bestellijst (Afbeelding 12). En beide hebben een schroefdraad diameter van M7, dus dat is wel hetzelfde. Maar of de lengtes echt hetzelfde zijn? Denk 50/50.

 

Duidelijke verschillen

  • Koelkappen zijn anders.
  • Uitlaat is anders.
  • Inlaattraject is anders

 

Conclusie

Ik vraag mij erg af of je dus een Kymco New Sento 3V cilinderkop op een GY6 50cc motorblok kan zetten. Dan heb je wel een GY6 50cc met 3 kleppen. Dit bestaat eigenlijk niet. Nog unieker dan een GY6 50cc met 4V cilinderkop.

 

Over de Kymco New Sento:

  • Waren verkocht in Nederland.
  • Worden niet meer geproduceerd.
  • In Amerika als de naam "Compagno 50i".
  • Was leverbaar in een 110cc variant in Amerika.
  • Standaard injectiesysteem van Kymco.

 

Check de knoppen hieronder voor meer:

 

Wat doe jij?

Ga jij dit proberen? Zoja, kan jij misschien aangeven via de formulier hieronder of dit wel of niet gelukt is? Met foto's erbij. Of heb je aan een Kymco New Sento blok gewerkt en heb je foto's van het blok? Stuur dit ook op. Hoe meer info, hoe accurater deze GY6 Drop-In pagina wordt! Alvast bedankt!

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen:

 

Afbeeldingen van de cilinderkop:

Kymco New Sento:

Afbeelding 13 Kymco New Sento