Wat is een GY6 motorblok?

Er zijn zover 3 bekende GY6 motoren. De 50cc, 125cc en 150cc. Een GY6 motorblok is een 4 takt benzinemotor met geforceerde luchtkoeling of met oliekoeling. Dit blok is vooral terug te vinden op scooter/motorscooters , quads en buggy's. 

 

Technische gegevens:

GY6 50cc (139QMA/139QMB)

  • 1 cilinder, 4 takt luchtgekoeld;
  • Inhoud: 49,5cc ;
  • Vermogen: 3.8PK (2,8kW) en 3.0Nm bij 6500RMP;
  • Boring en slag: 39mm × 41,4mm;
  • Compressieratio: 10,5:1.
  • Inhoud olie: 0.8L 10W40
  • Vetandingsolie: 80W90

 

GY6 125cc (152QMI)

  • 1 cilinder, 4 takt luchtgekoeld;
  • Inhoud: 124,65cc;
  • Vermogen: 7PK (5,2kW) en 6.4Nm bij 7000RPM;
  • Boring en slag: 52,4mm × 57,8mm;
  • Compressieratio: 9,2:1.
  • Inhoud olie: 0,8L 10W/30
  • Vertandingsolie: 80W90

 

GY6 150cc (157QMJ)

  • 1 cilinder, 4 takt luchtgekoeld;
  • Inhoud: 149,6cc;
  • Vermogen: 7.9PK(5.8kW) en 8.3Nm bij 8000RPM;
  • Boring en slag: 57,4mm × 57,8mm;
  • Compressieratio 9,2:1.
  • Inhoud olie: 0,8L 10W/30
  • Vertandingsolie: 80W90

Ontwikkeling

De oorspronkelijke ontwikkeling is nog vrij vaag. Sommige zeggen dat het afkomstig is van het Japanse bedrijf Honda dat rond 1980 een nieuw 4 takt motorscooter blok ontwikkelde. (Zie afbeelding 1) Wat terug te zien is in de Honda Elite en Spacy motorscooters. Helaas is er op de dag van vandaag nog steeds niet bekent wie de oorspronkelijke GY6 blok had ontwikkeld. Ik vermoed eigenlijk dat het ook een kopie kan zijn van de Yamaha motorblokken. Maar tegenwoordig maakt Honda of Yamaha deze modellen niet meer en mensen spreken dat de bouwtekeningen van de Honda GY6 doorverkocht is aan de Aziatische markt. De bekendste merken zoals SYM en Kymco gebruikten vroegen nog de GY6 motoren. Maar dan verder doorontwikkeld. Tegenwoordig gebruikt SYM en Kymco het blok design niet meer door strenge milieu eisen en door de ontwikkeling van brandstofmotoren gebruiken ze een nieuw ontwerp. Maar de GY6 moteren worden nog wel massaal gebruikt door Chinese geïmporteerde scooters zoals La Souris, GT Union, Lexmoto, Neco en ga zo maar door. Baotian, JinLang, Tainying en ZNEN maken bijvoorbeeld nog GY6 blokken.

Over de 50cc variant is er iets meer bekent. Dit was een lichtere versie van de GY6 125cc en 150cc modellen. Bijna alles was opnieuw ontworpen. Alles is compacter gemaakt. Deze blokken zie je vooral terug op lichte gemotoriseerde scooters.

Wat opvalt is dat er mensen spreken dat de GY6 50cc oorspronkelijk ontwikkeld was voor arragraten.

Afbeelding 1 Honda CN250 Motorblok

 

Brandstoftoevoerregeling

GY6 motoren werden voor 2018 voorzien van een carburateur (Euro 2/3). De benzine werd via een vacuümmembraampomp naar de carburateur gepompt. Na 2018 zijn deze motoren voorzien van een elektronische carburateur of volledig injectiesysteem (Euro 4). Na 2021 werd dit een volledig injectiesysteem (Euro 5).

De elektronische carburateur modellen werden nog door een vacuümmembraampomp gevoed. Bij de injectiemodellen wordt er een brandstofpomp gebruikt die de benzine naar de injector pomp met ongeveer 3 bar druk. 

 

Zover bekent:

50cc -> Keihin clone CVK carburateur 18mm, Dellorto CVK elektronische carburateur 18mm, Rongmao 18mm gasklephuis, Motion 19mm gasklephuis.*

125cc -> Keihin clone CVK carburateur 24mm, 24mm gasklephuis.*

150cc -> Keihin clone CVK carburateur 24mm, 24mm gasklephuis.*

 

Er bestaan verschillende versies van deze type blokken. Je hebt:

  • Lange of korte carters.
  • GY6 A of B blok. (voorkomend bij de 125cc/150cc blokken)
  • Verschillende oliepompen.
  • Lange of korte achteras.
  • Kymco GY6 of SYM GY6 blok.
  • Verschillende cilinderinhouden.
  • Trommel of schijfrem achter.
  • Geforceerd luchtgekoeld, olie gekoeld of watergekoeld wat zelden voorkomt.*****
  • Cilinderkop met of zonder EGR.
  • Cilinderkop met 64mm kleppen en 69mm kleppen.
  • -Cilinderkop met 2, 3 of 4 kleppen. (Waarvan 3 en 4 klepper zelden te vinden zijn**)
  • Geüpgraded blokken zoals de GY11 50cc, SYM XS1P37QMA 50cc of XS1P52QMI 125cc, Lexmoto LJ1P52QMI en La Souris 1P39QMB.***

 

Check de knoppen hieronder voor meer informatie:

Vario

Alle GY6 blokken maken gebruik van een CVT transmissie (Continious Variable Transmission). En een "droge" centrifugaalkoppeling. 

 

Gegevens:****

GY6 139QMA/139QMB 10 inch (Korte carter)

Rollen: 16×13 rolletjes (6 stuks), V-snaar: 669×18×30 

 

GY6 139QMA/139QMB 12 inch (Lange carter)

Rollen: 16×13 rolletjes (6 stuks), V-snaar: 729x17x30

 

GY6 152QMI/157QMJ 10 inch (Korte carter)

Rollen: 18x14 rolletjes (6 stuks), V-snaar: 743×20×30

 

GY6 152QMI/157QMJ 12 inch (Lange carter)

Rollen: 18×14 rolletjes (6 stuks), V-snaar: 842 x 20 x 30

 

Let op: Elk fabrikant en GY6 blok kan afwijken in de maat van de V-snaar en gewicht in rollen. Of gehele afstelling van de CVT. Vergelijk jouw onderdelen en bestel de juiste onderdelen die oorspronkelijk in zaten. Hiermee voorkom je een verkeerd afgestelde CVT. Enige kennis vereist om je CVT af te stellen. Eventueel laten doen door een scooterzaak. Verkeerde afstelling kan leiden op raar gedrag van de motor of schade aan de motor bij te veel overtoeren!

  

Betrouwbaarheid

Over het algemeen zijn GY6 motoren vrij simpel en betrouwbaar. Maar er zijn verhalen dat de ene al na 1000km in de soep gelopen is en andere zeggen dat het blok 20.000 á 30.000km mee kan gaan of soms wel langer. Dit hangt vooral af aan onderhoudsbeurten maar ook aan de kwaliteit van de onderdelen die in het blok zitten. De ene assemblagelijn gebruikt goede onderdelen zoals Kymco en de andere weer niet. Er zijn verhalen dat sommige GY6 motoren te snel in elkaar gezet zijn op de assemblagelijn.

 

Starten  

De GY6 motoren gebruiken altijd een elektrische startmotor en soms ook met een kickstart. Beide motoren gebruiken hiervoor een bendix. De 50cc blokken gebruiken een losse kleine bendix (Zie afbeelding 2) en de 125cc/150cc gebruiken een grotere bendix wat meteen op de krukas zit (Zie afbeelding 3). Deze zetten de kracht van de startmotor over op de krukas. 

- GY6 139QMA/139QMB gebruiken een losse bendix bij de kickstartdeksel.

- GY6 152QMI/157QMJ gebruiken een vaste bendix op de krukas.

Afbeelding 2 Bendix voor de GY6 50cc motoren

Afbeelding 3 Bendix voor de GY6 125cc/150cc motoren.

Hou rekening met:

*Het meest voorkomende brandstoftoevoerregelsysteem, voor zover ik bekend ben.

** Kymco Sento injectie gebruikt een 3V cilinderkop en sommige Baotian modellen/geproduceerde modellen door Baotian gebruiken een 4V cilinderkop. Zeer zeldzaam! Er bestaan ook GY6 125cc/150cc met 4V cilinderkop. 3V ben ik nog niet tegengekomen.

*** Meest bekende merken die deze type geüpgrade blokken gebruiken.

**** Gegevens kunnen afwijken in werkelijkheid. Elke fabrikant gebruikt andere type gewicht rollen, v-snaar en/of afstelling van de CVT. Let hierbij op dat elke fabrikant met een GY6 blok kan afwijken in de maat van de V-snaar en het gewicht van de rollen. Of de gehele afstelling van de CVT. Vergelijk jouw onderdelen en bestel de juiste onderdelen die oorspronkelijk in het blok zaten. Hiermee voorkom je een verkeerd afgestelde CVT. Enige kennis is vereist om je CVT af te stellen. Eventueel laten doen door een brommerzaak. Verkeerde afstelling kan leiden tot raar gedrag van de motor of schade aan de motor bij te veel overtoeren!

***** Dit is eigenlijk een kopie van de volgende twee blokken:

1. De 50cc GY6 watergekoeld (Zit op de BTC Trevis) is een kopie van de Yamaha Minarelli 4-takt 50cc blok. Te vinden op de Aerox en Neos.

2. De 125/150cc GY6 watergekoeld is een kopie van een nieuwere Honda blok dat te vinden is op de Honda Dylan.

 

Andere blokken

Er zijn ook andere blokken die door Chinese fabrikanten gemaakt worden. Sommige mensen noemen dit ook een GY6 blok. Hieronder staan ze beschreven, voor zover bekend:

  • GY11 blok: 49,5cc 4-takt motorblok luchtgekoeld. Verbeterde versie van de GY6 50cc.
  • 1PE40QMB: 49.2cc 2-takt motorblok lucht of watergekoeld. Kopie van het Yamaha 2-takt Minarelli blok.
  • 149QMG: 101,8cc 4-takt motorblok luchtgekoeld. Kopie van het Yamaha 4-takt motorblok.
  • 170MM: 257cc 4-takt motorblok watergekoeld voor crossmotor.
  • 173MM: 275cc 4-takt motorblok watergekoeld voor crossmotor.
  • 172MM: 250cc 4-takt motorblok watergekoeld. Kopie van het Honda CN250 blok (afbeelding 1).
  • 1P37MN: 275.6cc 4-takt motorblok watergekoeld.
  • Hieronder vind je alle Chinese scooter/motorscooter blokken die gemaakt worden door JinLang. Groot spelers qua motoren in Azië.

Informatie toevoegen?

Heb jij misschien een opmerking of meer informatie over het GY6 blok? Geef hieronder jouw naam, mail, jouw bericht en eventueel foto's. Alvast bedankt!

* Verplicht

 

Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: